Matkailu- ja lifestyleblogi

Kaipaatko matka­­vinkkejä Tampereelle?

Kirjoittanut lifealasara | 23.6.2021 8:16

I’m back! Toivotan itseni tervetulleeksi takaisin blogin pariin ja toivon kovasti, että sielläkin löydetään takaisin ruutujen ääreen! :) Olen vihdoin ja viimein saanut lopputyöni valmiiksi ja jättänyt valmistumis­ilmoituksen. Saan siis pian kouraani YAMK-tradenomin paperit. Samalla on startattava työnhaku, mutta uskon pystyväni järjestämään aikaa myös blogille!

Jotta ei menisi pelkästään kuulumisten vaihtoon, niin paljastan päivän aiheen: Tampereen matkavinkit! Olen jo aikaisemmin jakanut kohde­vinkkejä Tampereelle blogissani ja postaus kantaa nimeä Synttäri­viikonloppu Tampereella + matkavinkit. Nyt sille seuraa jatkoa!

Vietimme juuri kivan kesäisen viikonlopun Tampereella, johon mahtui paljon aktiviteetteja ja käymisen arvoisia paikkoja, mutta myös surkeita sattumuksia ja palautetta ansaitseva majoitusmuoto!

Tampereen matka­vinkit

Tampereella kyllä jaksoi touhottaa!

Särkän­nimeen Särkän­niemeeen!

Särkänniemi ei pettänyt tälläkään kertaa! Perjantai-iltana laitteisiin sai kävellä suoraan jonottamatta. X ja Hype on edelleen lemppari­laitteet eikä Tornadokaan jättänyt kylmäksi! Lisäksi käytiin ihaste­lemassa maisemia Näsinneulasta käsin. Veren­sokerista piti huolta tällä erää vohveli­kahvilan herkut!

Särkänniemessä oli mukavaa viettää helteinen päivä!

Laitteisiin ei ollut jonoja nimeksikään!

Särkänniemen vohvelikahvilan antia

Pakollinen karusellikuva

Hotelli Tornin palvelut

Emme suinkaan majoittuneet Hotelli Tornissa, mutta hyödynsimme sen palveluja muuten! Sen alakerran Grill It -ravintolan terassi tarjosi aurinkoisen ihanan illallis­miljöön, kun herkuteltiin ensimmäisenä iltana pidemmän kaavan mukaan kolmella ruokalajilla. Lauantaina taas poikettiin Moro Sky barin kattoterassilla drinkeillä. Sunnuntaina oli taas aamiaisbuffetin vuoro, kun Tornin buffa oli poikkeuksellisen pitkään auki (klo 12 asti), kun oma check out oli klo 11.

Hotelli Tornin terassi

Alkuun otettiin grillattua sydänsalaattia, joka osoittautui yllättäen todella maukkaaksi alkupalaksi

Loppuun mansikkajäkkärit ja lasit kuohuvaa

Maisemat Moro Sky Barista

Drinkkivalinnat

Hotellin aamiaisella oli tietysti myös mustaa­makkaraa!

Hatanpään Arboretum ja kartano

Ihanan vehreä ja kaunis puulaji­puisto Pyhäjärven rannalla! Hatanpään arboretumista löytyy ruusutarha, suuret alppi­ruusu­pensaikot ja vaikka ja kuinka paljon eri puulajeja! Alueella on myös upea kartano, kesäkahvila ja sorsalampi, jonka ylitse kulkee sympaat­tinen puusilta. Harmi, että vierailumme aikaan oli aika sateista ja harmaata, niin alue ei päässyt näyttäytymään kaikessa loistossaan.

Hatanpään kartano

Oli alppiruusujen kukinta-aika

Arboretumin miljöö oli hyvin idyllinen

Kartanon edessä kasvoi valtava puu

BYPIAS-myymälä

BYPIAS on lifestylebrändi, jonka upea myymälä Tampereen Lapin­niemessä myy kauniin luonnon­läheisiä vaatteita ja sisustus­tuotteita, jotka on valmistettu luonnon materiaaleista hempeän vaaleissa sävyissä! Lisäksi paikan päällä on Café & Wine -baari, josta saa tilattua purtavaa ja juotavaa, jota voi mennä nauttimaan myymälän upealle terassille! BYPIAS majoittaa myös asiakkaita Finca Suitessa, järjestää tapahtumia ja Pian käsialaa on mm. Hangon upea beach club Coco Hanko. Me kävimme paikanpäällä vain ihailemassa tiluksia.

BYPIAS-myymälä Lapinniemessä

BYPIASin vaatevalikoimaa

Ihanan rustiikkista!

Myymälän terassikin houkutteli!

Kahvila­putiikki Ansari

BYPIAS-myymälän vieressä sijaitsee toinenkin uniikki kohde, joka kantaa nimeä Ansari. Ansarissakin kyse on enemmän konseptista kuin perinteisestä kahvilasta. Herkullisten kakkujen ja muiden herkkujen lisäksi kauniista vanhasta rakennuksesta löytyy koriste-esineiden ja käsi­työ­tuotteiden valikoima. Niiden tyyli on kuitenkin huomattavasti värikkäämpi kuin Bypiasin tuotteiden. Itse asiassa olin ostamassa sieltä valu­rautaista mustaa kynttilän­jalkaa, vaikka muutoin tuote-edustus olikin vähän turhan villi omaan tyyliini. Joka tapauksessa hieno paikka pistäytyä! Rakennuksesta tekee erityisen myös sen lasi­kattoinen ruoka­sali sekä aurinkoinen kesä­terassi.

Kahvilaputiikki Ansari ulkoa

Ansarin kakkuvitriini

Ansarin myymälä

Nämä koristeelliset astiat houkutteli kovasti

Finlaysonin alue ja Cafe Katto

Puna­tiilisistä rakennuksista tunnettu Finlaysonin tehdasmiljöö tarjoaa kulttuuria, tapahtumia ja ravintoloita moneen lähtöön. Oma suosikki­paikkani siellä on Cafe Katto! Kahvila sijaitsee nimensä mukaisesti katolla, jossa on suuri aurinko­terassi, josta aukeaa upeat näkymät eri puolille Tamperetta! Kahvilan tarjonnan pohjana ovat paikalliset raaka-aineet, kuten sen katto­puutarhan antimet. Kahvila järjestää myös katto­kävelyjä, jotka ovat opastettuja kävely­kierroksia Finlaysonin rakennusten katoilla!

Maisemat Cafe Katolta

Pyynikin näkö­torni ja munkki­kahvila

Legendaarinen munkki­kahvila Pyynikin harjun päällä olevassa näköala­tornissa! Vaikka torni ei ole korkea, on sieltä korkean sijaintinsa ansiosta ihan kelponäkymät Pyhä­järvelle ja Tampereen kaupunkiin. Me mentiin paikan päälle kuitenkin ihan munkkien houkuttelemana! Eipä pettänyt Pyynikin munkit tälläkään kertaa. Niitä saa muuten myös gluteenit­tomina!

Päädyttiin jakamaan munkki, vaikka kokonainenkin olisi uponnut!

Guru’s Kitchen & Bar

Olin lukenut suosituksia kyseisestä Guru’s -ravintolasta ja kun siellä sattui olemaan vielä SYÖ!-viikot -menossa, niin toisen päivän illallissuunnitelma oli selvä! 10 euron annokseen kuului suussa sulavaa yrtti­marinoitua turskan seläkettä, halloumi-couscous­salaattia, viher­salaattia ja paahdettua pita­leipää basilika­majoneesilla. JATKOON! Täytyy joskus mennä testaamaan muitakin annoksia!

Guru’s kitchen & barin turska-annos oli todella maistuva!

Ravintolamiljöökin oli tunnelmallinen

Kehrä­saari ja Laukon­tori

Tammerkosken äärellä puna­tiilitaloilla reunustettu miljöö, jossa terassi­ravintoloita, ravintola­laivoja satamassa ja ruokakojuja aukiolla. Kehräsaaren ja Laukontorin alueella oli kiva kierrellä ja viettää aikaa. Erityis­maininta Laukon­torin söpölle Delise-nimiselle smoothiebowleja tarjoavalle kojulle, jonka menu kuulosti oikein herkulliselta!

Kehräsaarta halkoo Tammerkoski

Kehräsaaren terdet houkutteli istahtamaan

Taustalla kuului kosken pauhu

Laukontorin Delisessä myytiin kaikkea freshiä!

Talli­piha

Tallipiha on vanhaa aikaa henkivä puoti- ja kahvila­keskittymä Tampereen ytimessä. Tallipihan historia yltää 1800-luvulle, jolloin se toimi tehtaan­patruuna Wilhelm von Nottbeckin hevosten ja niiden hoitajien maja­paikkana. Tallipihan puodeissa myydään tätä nykyä käsitöitä, sisustus- ja koriste­tuotteita sekä kaikenlaisia herkkuja! Paikan päällä pääsee moikkaamaan pupuja ja kanoja sekä mahdollisesti myös hevos­kärryn kyytiin.

Tallimiehen puoti Tallipihalla

Söpömpää saa hakea!

Hänen nimensä oli Kanamity-Jane

Tampereen rannat

Pyynikin ja Rosendahlin rannat ovat hyvin kutsuva vaihtoehto lämpimänä kesä­päivänä! Hiekka­rannat sijaitsevat aivan vierekkäin jatkumona Atlaspuiston puisto­miljöölle, joten voi päättää asettaako pyyhkeensä hiekalle vai nurmikolle. Me käytiin vetäisemässä päiväunet rannalla ja sitten vielä pizzat rannan tennis­kahvilassa ennen kuin suuntasimme reissumme päätteksi takaisin Espooseen.

Pyynikin uimaranta

Loppuun täytyy vielä jakaa pieni varoitus majapaikkaa Tampereelta etsiville!

Meille sattui reissulla surkein ja epäonnisin majoitus­kokemus hetkeen! Varasimme Haave Apartments asunnon, mutta loppu­tulemana viihtyvyys jäi todellakin vain haaveeksi!

Varatessamme oli esittely­kuvissa viihtyisä asunto, jossa oli oma sauna ja parveke. Tästä syystä päädyimme varaamaan asunnon, emmekä saman­hintaista (tai itseasiassa vähän edullisempaa) tasokasta hotellia, johon olisi kuulunut runsas aamiaisbuffet ja kuntosali upean huoneen lisäksi. Varattavana sivulla oli vain yksi huone­vaihtoehto (ei loppuunmyytyjä huoneita näkyvissä), josta oletimme, että huoneen täytyy olla se, joka kuvissakin on. No ei ollut. Se oli pienen­pieni yksiö, jossa ei ollut parveketta, saati saunaa.

Totta kai olisi pitänyt syynätä, tarkistaa ja varmistaa ennen varausta, että kyseessä tosiaankin on haluttu huoneisto. Näin ei ole kuitenkaan koskaan käynyt aikaisemmin ja meitä oli vielä 2 henkilöä tekemästä varausta. Saamassamme huoneessa ei ollut ilmastointia ja siellä oli todella tukalaa nukkua. Sängyt olivat kovat ja huoneessa oli kaksi keskenään erilaista tyynyä, joista kumpikaan ei lähennellyt lähelläkään hotelli­tasoa. Toisen sängyn lakanoissa oli kaiken lisäksi hiuksia.

Soitimme heti saavuttuamme respaan ja koitimme selvittää olisiko tilanteelle jotain tehtävissä, kun emme olleet mielestämme varanneet vastaavan­laista huonetta. Asiaa alettiin selvittelemään ja minulle luvattiin soittaa pian takaisin. Selvittelyssä kesti tunti (soitin useamman kerran välissä takaisin), jonka takia olimme jumissa odottamassa huoneessa, emmekä päässeet lähtemään sovittuun aktiviteettiin. Loppu­peleissä isompia huoneita ei ollut enää vapaana ja Dream Hostel (kenen vuokraama huone oli kyseessä) kieltäytyi tulemasta millään lailla vastaan hinnassa, eikä antanut peruuttaa huonetta. Ei edes 8,5€ aamiaisia suostuttu tarjoamaan hyvitykseksi harhaan­johtavasta varaus­infosta tai pettymyksestä johtuvasta mieli­pahasta.

Pettymys kasvoi kuitenkin vielä aivan uusiin sfääreihin, kun toisena iltana kävi niin, että huoneen avain (joita sai vain 1 kpl/huone) unohtui toiseen laukkuun (my bad!) ja jäimme klo 23 oven taakse vesisateeseen. Respa oli jo kiinni. Soitimme asunnon huolto­yhtiöön, joka otti soitto­pyynnön. Takaisin­soitto tapahtui vasta tunnin päästä, jolloin saimme kuulla, etteivät he voi avata meille ovea, kun emme asu asunnossa.

Noh, soitimme sitten Dream hostellin ovessa olevaan vartiointi­liikkeeseen, jonka kerrottiin päästävän asukkaat sisään 50 € maksua vastaan. Odotimme jälleen n. tunnin. Vartija ei päässyt kuitenkaan käsiksi huoneen avaimiin. Taas piti soittaa huolto­yhtiölle ja jonottaa vastausta. Lopulta 3 h ensimmäisestä soitosta kahdelta yöllä pääsimme sisään neuvottelujen päätteeksi.

Käsittämätöntä, että vuokralaiset jätetään oman onnensa nojaan ulos, kun vastaavan tilanteen varalle ei ole toimivaa toiminta­mallia!? Se niistä yöunista sitten. Tästä 2 yön lystistä piti vielä maksaa 227,80€ ja ovenavaus­maksu tulee vielä huolto­yhtiöltä perästä. Ensi kerralla hotelliin, jossa hommat toimii! Vaadimme rahoja takaisin, mutta villi veikkaus on, että siitäkään on turha haaveilla!

Loppuun vielä suositus Kahvila Aitoleivän brunssille! Tässä brunssin jälkkäritarjontaa.

No mutta se siitä! Tekipä hyvää avautua : D Toivottavasti saitte vinkkejä seuraavalle Tampereen visiitille! Jos muuten on suositella muuta nähtävää tai koettavaa siellä päin, niin jätä ihmeessä kommenttia! :)

Ps. Kaikki matkailua käsittelevät postaukseni löydät kootusti Travel à la Sara -tägin alta!

Pysy menossa mukana myös Instagramissa: lifealasara ja Facebookissa: Life à la Sara