Skip to content
All posts

Autolla Lofooteille – Kokemuksia Lofooteilta

Joku twiittasi tänä kesänä, että onko Suomessa enää ketään, joka ei olisi ollut Kolilla tai Lofooteilla. Täältä löytyy kuitenkin yksi, joka ei ole Kolilla käynyt, mutta Lofoottien kohdalla täytyy nostaa käsi pystyyn! Olin hyvin pitkään halunnut käydä katsastamassa tuon pohjoisen saariryhmän ja nyt, kun melkein kaikki ulkomaan matkat täytyi perua kesältä, oli hyvä sauma ottaa suunnaksi Norjan pohjoisosa ja Lofootit! Postauksessa jaan vinkkejä autolla Lofooteille suuntaaville ja kerron millaista siellä on matkustaa ja majoittua!

Pohjoisen roadtripillämme pysähdyimme ensin Levillä, jonka jälkeen kävimme vaeltamassa Käsivarren erämaassa kolmen yön verran. Siitä voi lukea postauksista: Miten meni ensikertalaisen vaellusreissu erämaassa  ja Vinkkilista vaellukselle ja parhaat vaelluseväät. Käsivarren erämaasta palattuamme jatkoimme matkaamme Kilpisjärveltä Norjaan ja kohti Lofootteja!

Ajaminen Lofooteilla

Lofootithan on 175 kilometriä pitkä saariryhmä Jäämerellä ja sen alueella on kuusi eri kuntaa: Vågan, Vestvågøy, Flakstad, Moskenes, Værøy ja Røst. Lofootit koostuu viidestä isosta saaresta ja Hinnøya-saaren eteläkärjestä. Alueella eteneminen on hidasta, sillä mutkaisilla teillä on 60km/h nopeusrajoitus ja kaikki tiet eivät ole missään huippukunnossa. Päästä päähän meneekin Google Mapsin mukaan n. 4 tuntia.

Majoit­tuminen Lofooteilla

Näin ollen koimme järkevimmäksi ottaa majoituksia eri puolilta saariryhmää, sillä päiväretkillä olisi tuhlannut turhaan aikaa. Olimme myös perehtyneet Lofoottien kiinnostavimpiin kohteisiin etukäteen ja valitsimme majapaikat niiden läheisyydestä. Tosin listalla oli vaikka kuinka paljon huikeita näköalapaikkoja ja vuoria sekä upeita rantoja, joita kaikkia ei olisi mitenkään ehtinyt näkemään muutamassa päivässä. Niinpä valkkasimme muutamat Lofoottien must see -kohteet, joista kerronkin seuraavaksi!

Norja roadtripMaisemat muuttuiva heti jylhemmiksi Norjan puolelle tultaessa

Ensimmäiseksi yöksi pysähdyimme pitkän ajomatkan välttämiseksi Sjoveganiin, joka sijaitsi vielä Tromssan puolella. Siellä majoituimme Garsnes Brygge nimisessä majapaikassa. Meille oli varattu hieno kolmen makuuhuoneen mökki meren rannalta. Oli aivan ihanaa päästä kunnolla illallistamaan monen päivän retkikeitinruokien jälkeen. Söimme todella maukkaat annokset viinilasillisten kera kaikessa rauhassa vuoristomaisemissa Garsnes Bryggen ravintolassa. Pehmeä sänky muhkeine tyynyineen oli myös aika luksusta.

Aamiaisen jälkeen ajoimme Lofoottien epäviralliseen pääkaupunkiin Svolværiin. Siellä oli vuorossa ensimmäinen vuoren valloitus, kun kiipesimme Fløya-vuorelle ja katsastimme siellä kahden kallion välissä olevan kivenlohkareen, Devil's Gaten (lue juttu!).

Majoitus Lofootit
Terassimme Garsnes Bryggen majapaikassa

Kokemuksia LofootitIllallista odotellessa

Lofootit roadtrip Pehmeästä sängystä ja näistä maisemista kelpasi herätä!

Fløya Lofootit Kiipeämässä Fløyalle

Vuorelta laskeuduttuamme suuntasimme lounaalle Lofoottien kauneimpana pidettyyn kylään Henningsværiin. Kyseistä kylää kutsutaan Lofoottien Venetsiaksi, sillä se koostuu monista pikkusaarista, jotka ovat yhdistetty kapeilla silloilla. Rakennuskanta ei paljon enempää norjalaiselta voisi näyttää, sillä vettä reunustaa valkoiset ja punamullan väriset puutalorivistöt ja venelaiturit purjeveneineen!

Ravintolat Lofooteilla

Henningsværissa sijaitsee myös suurin osa Lofoottien ravintoloista. Niitä kun ei aivan joka nurkalta löydy! Ravintolat ovat hintavia ja valkkasimme niiden joukosta vähän edukkaamman oloisen ravintola Kvitbryggan. Miljöö oli upea vanha puuhalli, jossa oli tunnelmallinen terassi ja upeat ikkunapöydät, joista näki merelle. Valitettavasti syömämme kalaburgerit olivat kuitenkin aika ala-arvoisia. Paikka sopiikin ehkä paremmin drinkeille!

Ravintola KvitbryggaRavintola Kvitbryggan terassi

Ravintolat LofootitKvitbryggan ikkunapöytä

ravintolat HenningsværMaisemat ravintolasta olivat vertaansa vailla

HenningsværHenningsvær oli suloinen kylä!

Untitled

Lofootit matkavinkit

Henningsværista jatkoimme matkaamme kohti Lofoottien kärkeä seuraavan yön majoituspaikkaan Ballstadiin. Yövyimme siellä isossa jaetussa villassa. Kyseessä oli toinen kerta, kun majoitun niin, että huoneeseen kuuluu jaettu kylppäri. Villa Ballstadissa käyttöoikeus oli tosin kaikkiin muihinkin tiloihin vuokrattuja makuuhuoneita lukuun ottamatta. Menettely säästi vähän matkabudjettia ja lisäksi villa oli meren rannalla ja muutenkin viihtyisä! Muista asukkaista ei ollut haittaa ja he itse asiassa ignorasivat muut siinä määrin, ettei tervehdykseenkään vastattu, mikä oli vähän erikoista :D

Lofootit majoitus
Viinillä Villa Ballstadin terassilla vuorimaisemissa

Lofooteilla kannattaa retkeillä upeisiin luonto­kohteisiin ja käydy suloisissa kalastaja­kylissä

Seuraavalle päivälle oli kaavailtu eniten ohjelmaa: Oli tarkoitus haikata Kvalvikan upealle autiorannalle ja kiivetä Ryten-vuorelle katsastamaan sieltä avautuvat maisemat. Illalle oltiin mietitty visiittiä Reinen kylään sinne johtavaa Hamnøyn saaristotietä pitkin. Aamulla meidät yllättänyt rankkasade kuitenkin pyyhkäisi suunnitelmat mennessään! Pilvien keskelle oli turha kiivetä.

Olin odottanut kyseisen päivän ohjelmaa kaikista eniten ja suunnitelmien uusiksi meno harmitti kyllä kieltämättä todella paljon! Koska ajoa tuli Lofooteilla muutenkin todella paljon, päätimme skipata saariryhmän eteläisimmän kärjen ja suuntasimme lähempänä olevaan Nusfjordin kylään. Kaikkialla ympärillä olevasta turkoosista vedestä ja kohoavista jyrkistä vuorista näki, että kirkkaalla säällä ajomatkan maisemat olisivat olleet henkeäsalpaavat.

Yllätykseksemme pikkuruiseen Nusfjordin kylään oli sisäänpääsymaksu, jota emme halunneet vallitsevassa harmaudessa maksaa. Kurkkasimme sitten maisemat kylän päälle kohoavalta kalliolta käsin ja käymällä Nusfjordin poukaman rannassa. Kaunista siellä oli sateesta huolimatta ja oikeastaan kuvistakin tuli aika tunnelmallisia!

Nusfjordin kylä
Taustalla Nusfjordin kylä

Kalastajakylät Lofootit

Nusfjord vaikutti oikein sympaattiselta pikkukylältä

NusfjordNusfjordin rannassa

Lofootit tekemistä

Siitä hurautimme läheiselle Flakstadin rannalle. Rannalla oli valkoista hiekkaa ja puoliksi meressä oleva rantakallio. Rantaviivan molemmin puolin kohosi vuoret. Vaikuttava paikka ilman aurinkoakin. Olisin kuitenkin kovasti halunnut päästä pulahtamaan tuohon pohjoiseen veteen ja muutenkin nauttia enemmän kuin tuuli ja tihkusade antoivat.

Mitä tehdä sateisena päivänä Lofooteilla?

Koska Lofootit ovat nimenomaan luontokohde, oli meillä hiukan vaikeuksia keksiä tekemistä loppupäiväksi. Oikeastaan vaihtoehtoja oli kaksi: Joko Viikinkimuseo tai Lofoottien akvaario. Valitsimme jälkimmäisen. Niin oli tosin valinnut moni muukin. Kabelvågissa sijaitsevan Lofotakvarietin pihassa oli pitkä jono. Pieneen akvaarioon päästettiin sisään sitä mukaan, kun ihmisiä tuli ulos. Maltoimme kuitenkin jonottaa sateesta huolimatta ja pääsimme ihmettelemään Norjan merielämää.

Lofootit rannat
Flakstadin ranta

Flakstad rantaTämä näky olisi kaivannut ylleen sinisen taivaan

Lofoottien rannatHarmaudesta huolimatta vesi näyttäytyi turkoosina

Lofootit parhaat rannatKirkasta vettä ja hieno hiekkapohja

Lofotakvariet
Lofotakvarietissa

Untitled

Hoidimme päivän ruokailut kaupasta ostetuilla eväillä ja ajoimme illaksi Lofoottien läpi niiden alkupäähän Harstadiin. Siellä meille oli varattu Clarion Collection Hotel Arcticuksesta junior suite, josta olisi suuret koko seinän kokoiset ikkunat ja näkymät merelle. Tässäkin kohtaa meillä oli huono onni matkassa ja huoneemme pienien ikkunoiden edessä oli rakennustelineet. Ikkunatkin olivat niin likaiset, että hyvä kun läpi näki. Maisemat olivat tosin muutenkin harmaat. Myöskään hotellin saunaosasto, kuntosali tai illallisbuffet eivät olleet auki, kuten piti.

Saimme säälittävät 20€ hyvitystä siitä, ettemme saaneet sitä mitä olimme varanneet, mikä ei lämmittänyt mieltä, mutta turha tilanteesta oli mieltäkään sen enempää pahoittaa. Seuraavana aamuna edessä oli jo ajo takaisin Suomeen. Pääsimme onneksi ajamaan Ruotsin läpi koronatilanteesta huolimatta, sillä läpiajo oli sallittua, kun meni lyhyintä mahdollista reittiä ja vältti ihmiskontakteja. 16 tunnin ajomatkan jälkeen olimme perillä Lahdessa, jossa nukuimme yön yli ennen kuin jatkoimme junalla kotiin Helsinkiin.

Autolla Lofooteille Voi kun Lofooteista olisi kerennyt nauttia pitempään!

Tällaisen Lofoottien kokemuksen läpi käyneenä vinkkaankin muille varaamaan tarpeeksi aikaa Lofoottien reissuun! (Meillä oli valitettavasti varattu vain yhteensä 8 päivää vaellusreissulle sekä Lofooteille). Ajomatkoihin menee paljon aikaa ja sadekelit ovat Lofooteilla yleisiä! Välttäkää myös Clarion Collection Hotel Arcticusta! :D

Se on varma, että joskus palaan Lofooteille ja käyn katsastamassa hampaan koloon jäänet kohteet ja haikkaan ja kiipeilen sieluni kyllyydestä! Lofootit on niin upea paikka, josta on henkeäsalpaavat maisemat!

LUE MYÖS:

Ps. Olen koonnut Lofoottien reissun tapahtumat myös Instagramin stooriin (suora linkki)!

Pps. Kaikki matkailua käsittelevät postaukseni löydät kootusti Travel à la Sara -tägin alta!

Pysy menossa mukana myös Instagramissa: lifealasara ja Facebookissa: Life à la Sara